Dlaczego warto założyć sportową wkładkę filtra powietrza?

 

Ważnym elementem każdego fabrycznego układu dolotowego jest panelowy filtr powietrza (wkładka) przez który musi „przejść” powietrze zanim trafi do przepustnicy i cylindrów. Filtr ten znajduje się w puszce układu dolotowego.

Wyróżniamy 2 rodzaje filtrów które można zainstalować w fabrycznej puszce powietrza:

1. Papierowy fabryczny filtr powietrza.
2. Sportowy filtr powietrza, tzw. sportowa wkładka filtra powietrza.

Sportowa wkładka powietrza, wkładka powietrza K&N, co daje sportowa wkładka powietrza

Po lewej stronie - fabryczny papierowy filtr powietrza, po prawej stronie - sportowy odpowiednik K&N

Fabryczne filtry powietrza są stosunkowo tanie i dobrze filtrują powietrze, ale mają pewną wadę. Materiał z którego jest wykonana fabryczna wkładka powietrza – papier filtracyjny stawia znaczny opór przepływu powietrza, co ma negatywny wpływ na reakcję silnika na gaz. Można to porównać do biegacza któremu twarz szczelnie owinięto grubą warstwą papieru utrudniającą oddech. Z pomocą przychodzą tu sportowe wkładki filtra powietrza.

Jakie korzyści wynikają z zainstalowania sportowej wkładki filtra powietrza?

1. MNIEJSZE OPORY POWIETRZA

Po pierwsze zmniejszają opory przepływu powietrza. Materiał z którego wykonane są sportowe filtry powietrza K&N – bawełna stawia nawet 2-3 krotnie mniejsze opory powietrza niż fabryczny „papierowy” filtr powietrza. Filtr ten jednocześnie nie ustępuje w jakości filtrowania od papierowego, zwykłego filtra powietrza – zachowując 99% zdolności filtrowania fabrycznego filtra.

Obejrzyj poniższy film, który w bardzo prosty ale równocześnie obrazowy sposób ilustruje różnicę w oporach przepływu powietrza pomiędzy fabrycznym papierowym filtrem powietrza a bawełnianym sportowym filtrem powietrza K&N.

2. LEKKA POPRAWA MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO

Testy sportowych wkładek powietrza na hamowni

Właściciel CHMS, Jacek Chojnacki potwierdza na podstawie pond 300 pomiarów na hamowni pozytywny wpływ sportowych wkładek powietrza na moc i moment obrotowy silnika

Mniejsze opory powietrza w układzie dolotowym to lepsza reakcja na pedał gazu i lekka poprawa dynamiki auta (mocy i momentu obrotowego silnika). Producent filtrów K&N podaje, że po zmianie fabrycznej wkładki na ich sportowy odpowiednik moc wzrasta w zakresie 1-4 koni mechanicznych.

Wyniki te są zbieżne z pomiarami wielokrotnego Mistrza Polski w wyścigach Rallycrossie, Jacka Chojnackiego (www.chojnacki.com.pl), który od ponad 30 lat prowadzi firmę modyfikującą silniki i sprawdza rezultaty zmian na własnej hamowni:

Po zweryfikowaniu parametrów ponad 300 silników, w których takie filtry zostały zamontowane mam następujące wrażenia. W około 10% przypadków dało się zauważyć radykalny wzrost mocy i maksymalnego momentu obrotowego silnika, gdzie zwyżka parametrów była w granicach pod 10%.
W przeważającej ilości, czyli w około 75% przypadków podane parametry wzrosły w granicach 3%. Również przy tej wartości dało się zauważyć różnicę na korzyść w zachowaniu się silnika bez potrzeby uciekania się do pomiarów trakcyjnych samochodu. W około 15% przypadków nie dało się zauważyć prawie żadnego wpływu na parametry silnika podczas jazdy kontrolnej. Dokładne pomiary trakcyjne wykazały jednak nieznaczny przyrost mocy i momentu, były to jednak wartości minimalne. Wkłady filtrów montowane były do bardzo wielu różnych typów samochodów. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że w jakimś typie samochodu działają wyjątkowo skutecznie.

Dobre efekty daje stosowanie tych filtrów w silnikach turbodoładowanych bez wzglądu na rodzaj zastosowanego paliwa oraz w silnikach diesel-a – bez doładowania. Natomiast w silnikach TDI po tuningu elektronicznym – są moim zdaniem niezbędne.”

3. OSZCZĘDNOŚĆ – 1 FILTR STARCZA NA 1 MILION KILOMETRÓW

Sportowa wkładka filtra powietrza K&N,  mimo większej ceny niż fabryczny papierowy odpowiednik jest opłacalną inwestycją. Dlaczego? Ponieważ sportową wkładkę możesz wielokrotnie myć (zaleca się co 50 tys. km). Co więcej, otrzymujesz gwarancję na 1 000 000 km i nawet 100 myć. Innymi słowy kupujesz 1 filtr na całe życie samochodu.

Mycie K&N, mycie filtra powietrza K&N

Sportowy filtr powietrza K&N można wielokrotnie myć (nawet do 100 razy)

4. BARWA DŹWIĘKU PRACY SILNIKA

Po zainstalowaniu sportowej wkładki, czułe ucho może usłyszeć lekką zmianę barwy silnika na bardziej sportową. Nie jest to znaczna zmiana, więc nie ma obawy o to że po zainstalowaniu sportowej wkładki będzie za głośno w wnętrzu auta.

Podsumowanie

Sportowe wkładki powietrza to idealne rozwiązanie dla każdego kto chce lekko poprawić parametry silnika i ułatwić mu „oddech” a jednocześnie nie zamierza zmieniać całego układu dolotowego. Wkładki te są w dłuższym okresie czasu bardziej ekonomicznym rozwiązaniem niż fabryczne papierowe filtry powietrza, ponieważ można je wielokrotnie myć i nasączać olejkiem.

Sportowe wkładki powietrza do swojego auta kupisz w dobrych cenach na stronie:
www.dexcraft.pl/33-sportowe-filtry-powietrza-kn-wkladki

Dexcraft

Dexcraft - sportowe doloty powietrza wykonane z kompozytów

Data dodania: 28.09.2012, kategorie: Filtry powietrza

Dodał: artur@dexcraft.pl

nick
twoja opinia
FR-V 16.10.2014 10:20

po zamontowaniu filtra powietrza jeszcze tak dobrze nie testowałem hondy ale pierwsze wrażenia to jak by lepiej na gaz reagowała gdyż wcześniej był gaz i chwila nic teraz lekki gaz i już czuć reakcje . poprawa jest zdecydowana